כיצד לשמור את בעלך בחיים? (הגירסה ההודית)

בשנה שעברה בתחנת רכבת אחת בקרלה התעקשה אישה נחמדה אחת להשחיל צמיד פלסטיק מוזהב על זרועי. זו הייתה מחווה של פרידה. התנהגות מוכרת בין נשים שכורתות ביניהן ברית אחיות. ואף אני התנהגתי בהתאם למסורת והודיתי לה מאוד מבלי אפילו לרמוז עד כמה הצמיד לא מוצא חן בעיניי. בתום מספר שעות ואלפי קילומטרים, כבר בטמיל נדו ובשעות הערב, ניסיתי להוריד אותו מעל זרועי.

זה לא הלך.

פרק היד שלי, הסתבר לי, רחב בהרבה מקוטרו של הצמיד. איך היא הצליחה להעביר אותו מלכתחילה?

ניסיתי שוב ונאנקתי מכאבים.

לא הייתה ברירה, החלטתי לשבור אותו. אבל שתי ידידות הודיות שהיו איתי באותם ימים עצרו אותי ברגע האחרון. "זה מנהג של נשים אבלות", הן הסבירו לי, "כשהבעל נפטר שוברים את הצמידים. אם תשברי את הצמידים כשבעלך בחיים – תהפכי לאלמנה". זה היה מבהיל. לראשונה בחיי גיליתי שלמנהגים יש כוח רוורסיבילי.

נותרתי להסתובב עם הצמיד יומיים נוספים, ובכל הזדמנות התקשרתי הביתה, לבדוק שהכל בסדר.

לבסוף, חברה טובה שהייתה לידי לקחה על עצמה את המשימה. בעזרת מים חמים וסבון וצרחות וסימנים כחולים שנותרו על פרק ידי עוד ימים ארוכים לאחר מכן, היא הצליחה לשלוף את הצמיד החוצה. בשלמותו.ליתר ביטחון התקשרתי שוב הביתה.

נזכרתי בסיפור הזה כשראיתי את הפרסומת ההודית הזאת, שרצה עכשיו בטלוויזיה.

4 Responses to “כיצד לשמור את בעלך בחיים? (הגירסה ההודית)”


  1. 1 נעמה יערי 22/03/2007 ב- 22:21

    אהבתי

  2. 2 תומר 23/03/2007 ב- 09:51

    צחקתי הרבה

  3. 3 טיטלי 08/07/2007 ב- 06:32

    האם כל פעם שאישה הודית משחילה לך צמיד על הזרוע מדובר בברית אחיות נצחי? (:מרוגשת ממחווה חוזרת של אישה שהיה קשה לתקשר איתה מלבד חלופת צמידים אינסופית שהולידה קירבה אינסופית:)

  4. 4 מיה 08/07/2007 ב- 10:13

    סיפור מרגש.
    אבל, האמת, לא שמעתי על מנהג כזה. רק על מנהג האלמנות ששוברות את הצמידים. אבל אם כל אישה ששמה לך צמיד על הזרוע קושרת אותך אליה באופן נצחי הרי שאני באופן אישי קשורה עכשיו נצחית לאינספור הנשים ברכבת שאי פעם השחילו לי צמידים…
    זה נראה לי יותר מנהג של כיבוד אורחים ונימוס.


להשאיר תגובה

מיה טבת דיין

חוקרת מחשבה ותרבות בהודו, מלמדת באוניברסיטת תל אביב, סופרת.

הזן את כתובת הדוא"ל שלך כדי להרשם לבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות בדוא"ל.

הספר שלי

2011, כנרת, זמורה-ביתן

קאסטות

גלגולי חיים


