חתונות, נחשים, חלומות, עצי בננה וחיים קודמים

 

א.

בענייני חתונות עכשיו, עשרה ימים לאחר חתונתי שלי, הנה שתי ידיעות מהזמן האחרון על נישואים פחות שגרתיים בהודו.הראשונה היא על אישה שהתחתנה עם נחש קוברה. בעיתונים כתבו: "אהבה מהכשה ראשונה", וגם: "אישה נישאה לנחש חלומותיה".

כלה הודית. באדיבות וויקימדיה

 

 

מה הסיפור? בימלה דאס, בת שלושים, ממדינת אוריסה נישאה לנחש קוברה בכפר שלה, בטקס הינדי שארך כשעה ובנוכחות אלפיים מוזמנים. בימלה דאס שמחה מאוד, שכן לטענתה היא מאוהבת בקוברה ולמרות שנחשים אינן מתקשרים כבני אדם, היא מצליחה לקיים איתו קשר עמוק.
גם המוזמנים שמחו מאוד כי הם מאמינים שנישואיה של דאס לנחש תברך במזל טוב את הכפר כולו.
משפחתה של דאס בנתה עבורה בקתה לצד התל שבו חי הנחש.
ולמה אני מביאה את הסיפור הזה כאן? כי מאחורי הסיפור הזה נמצא סיפור נוסף, מעניין יותר: כשנשאלה מדוע עשתה זאת, סיפרה בימלה כי הנחש התגלה אליה בחלום כבר לפני שתים עשרה שנים והציע לה להינשא לו. כמו כן הוא הזכיר לה שבגלגולים קודמים הם היו נשואים כבר.
התגלויות בחלומות וזכרונות מגלגולי חיים קודמים נשמעים, אולי, לאוזן המערבית כמיסטיקה זולה, אבל בעומק הדימיון התרבותי ההודי שני הגורמים הללו מכתיבים חיים.
בתפישה תרבותית שמייחסת מזה אלפי שנים מעמד תודעתי עליון לחלום, התגלויות בחלום נחשבות פעמים רבות למעין התבהרויות של המציאות. יש כתבים ופילוסופים בהודו שאומרים את זה באופן חד משמעי: המציאות משולה לשמיים אביכים בעוד שחלום הוא מצב תודעתי צלול ובהיר.
האופנישדות שולחות את האדם אפילו הלאה מזה: אל השינה נטולת החלומות, שכמוהה כשחרור התודעה מטעויות העולם הזה ושחרורו של האדם בכלל. מאוחר יותר, ולאורך מערכת הרעיונות והאמונות ההינדית אנחנו נתקלים בהתגלויות חלומיות הרות גורל. מדע החלומות (סוואפנה) הוא אחד המדעים הקדומים המפותחים בספרות ההינדית והיוגה וסישטהה המפורסם שב ומנסה להבהיר בסיפוריו הרבים כי המציאות שאנו חיים אינה באמת מכילה בתוכה את הניגוד "עירות-חלום", אלא כולה, אם אפשר בכלל לטעון זאת, מציאות נחלמת.

ב.

באופן עקרוני אפשר לטעון כי לכל בעל כוחות, ובעיקר החכמים (רישים) והקוסמים (סידהות) יש יכולת להופיע בחלומותיהם של אנשים ולהשפיע על מתווה חייהם באופן בלתי הפיך. ביקוריו של סאטיה סאי באבא בחלומות מתועדים על ידי מאמיניו באופן קבוע. כן מסופר כי בראשית המאה שעברה, הסאי באבא שקדם לו, מהעיר שירדי, הונחה בעצמו לייעודו בחיים על ידי חלום, וידוע כי הרישי הגדול של טירונאמלאי (ארונאצ'לה) , ראמאנה מהרשי נהג ללמד את תלמידיו באמצעות חלומות.

סאטיה סאי באבא. מבקר בחלומות

במחשבה ההודית, חלומות הם מדיום בהיר לא רק לתפישת המציאות, אלא גם למפגשים שהמציאות היומיומית איננה מאפשרת בשל אובך תמידי שמאפיין אותה. לפיכך, מספקים החלומות מרחב זמן-חלל-תודעה לפגישות עם אלים שונים. דוד שולמן, מנחה הדוקטורט שלי, חוקר מזה כמה שנים את  התגלותה השנתית של האלה פאידיטללי, באנדהרה פרדש. הופעתה על פני הארץ, שאורכת שבועות מספר מדי שנה, מתחילה בחלום אחד, ספציפי מאוד, של ברהמין ספציפי מאוד, ובו היא מגלה לו אילו מבין עצי היער הוא, בעצם, היא עצמה. החלום הפרטי הזה וההתגלות היחידה שבו הופכים ברבות מספר שבועות לטקס אדיר משתתפים שגורף אליו מיליונים מדי שנה. כולם מחכים לחלום.

ג.

ויש את החלום של רדהה, האישה הטמילית היחידה שהרשתה לי לקרוא לה "אממה" (אמא). ובחלום הזה נגלה בפניה האל קרישנה. רדהה שכבה באותה עת כשהיא מחוסרת הכרה בבית החולים. זה היה לפני כשבע שנים, אחרי אירוע המוח הראשון שעברה, ושלושת ילדיה ישבו חסרי אונים סביב מיטתה.
רדהה עצמה, כך היא סיפרה, בכתה ללא הרף כל אותה העת. בכי מחוסר הכרה אבל שטוף דמעות. היא בכתה כי לא חיתנה עדין את ילדיה. היא בכתה על בעלה שיישאר לבד. היא בכתה על המטבח שיישאר מיותם. על כך שלא מיצתה את חייה כאישה הינדית. לא עמדה עדיין בכל היעדים.
עד שלבסוף הופיע מולה האל קרישנה והבטיח לה שהכל יהיה בסדר. שהיא עוד תתעורר, שהילדים יתחתנו. שהמטבח יתמלא מחדש. ורדהה הכירה אותו בדיוק כפי שהופיע – עם חליל הרועים ביד, ועדר הפרות והנערות הרועות המאוהבות מלוות אותו מכל עבר. מאיפה היא הכירה את התמונה הזאת? זו הייתה תמונה שקיבלה פעם במתנה מאחת הסטודנטיות שלה באוניברסיטה. וכשהתעוררה מהתרדמת רבת החודשים, ביקשה מבתה שתמצא את הפוסטר ההוא.
אבל פרייה, בתה הבכורה של רדהה, הפכה את הבית במשך יום שלם ולא הצליחה למצוא את הפוסטר ההוא.  בלילה, כשהלכה לישון, הופיע קרישנה בחלום של פרייה ולקח אותה אל אחד הבוידעמים שבבית והראה לה את הפוסטר. בבוקר פרייה קמה, העמידה סולם על כיסא והושיטה יד אל המקום מהחלום. הפוסטר היה שם והיום הוא ממוסגר בקיר הכניסה לבית. אות דומם ועוצמתי לשני חלומות, לביקורו של האל, להחלמה שהגיעה.

 ד.

ובעניין החיים הקודמים. קיימת אמונה תרבותית הינדית כי אתה תמיד מתחתן עם אותה האישה. את תמיד מתחתנת עם אותו הגבר. הרעיון הזה מופיע כבר במיתולוגיות המוקדמות ביותר. למשל כאשר סטי, אשתו הראשונה של שיווה קופצת אל  מותה באש ואז שבה אליו בדמותה של פרווטי, לאחר שהיא נולדת מחדש. החיפוש אחר בן או בת זוג אינו חיפוש אקראי, לכן. הוא מעין חיפוש בלשי אחר בן הזוג שלך מאלף אלפי גלגולים. חיפוש אחר איש אחד ספציפי. ויש סימנים בדרך. למשל המפה האסטרולוגית שנותנת קווים לדמותו. למשל שמו. הקאסטה שבה נולד. גם חלומות הם כלי בלשי כזה. נחש שמגע בחלום ומגלה שהוא בעלך מאז ומעולם אינו עניין של מה בכך.
 
ה.
עכשיו, מדוע שמחו הכפריים בחתונתה של בימלה דאס? כנראה בגלל הזיהוי של הנחש עם אלוהיות בשם "נאגה" (סנסקריט: נחש). צלמיו של האל-הנחש נאגה צמחו בכפרים ונועדו לשמש כהגנה מפני הכשות נחשים בשדות, מפגע כפרי יומיומי.

עבודת האל נאגה בקנצ'יפורם. באדיבות kavaiyan

דמותו של האל הזה התפתחה כך שהנחש עבר פרסוניפיקציה מסוימת וכיום הוא נושא מאפיינים של אדם כמו גם של נחש. את הצלמים שלו מוצאים בדרך כלל שעונים על עצים ומוקפים נרות וקטורת. אוריסה, המדינה ממנה הגיע בימלה דאס, היא אולי המרכז הגדול ביותר של העבודה ההינדית של האל נאגה. אם ניקח את זה צעד נוסף קדימה, הרי שבימלה דאס לא רק התחתנה בל התגלות בחלום. ולא רק עם בעלה מזה אינספור לידות. יש להניח שהיא התחתנה עם האל. מה שהופך אותה לאחת הנשים המיוחדות הללו והנדירות הללו בנוף ההודי, שנישאות לאלים. בכפריהן או בעריהן תמיד זכו הנשים הללו ליחס של קדושות. שכן, למי יש גישה ישירה יותר אל האל אם לא לאשתו? ומי היא אשתו, הארצית לכאורה, אם לא האלה בדמותה כאישה?

האם בימלה דאס היא נאגדווי? האלה-נחש? ומה זה אומר על אישואריה ראי? (למטה)

ו.
ועכשיו לעניין אחרון שקשור לחתונות. אישוואריה ראי, שחקנית ומיס תבל לשנת 1996, האנג'לינה ג'ולי ההודית עומדת להתחתן עם אבהישק באצ'אן, בנו של האגדה הבוליוודית אמיטב באצ'אן ובראד פיט הודי בפני עצמו. אם כן, מדובר באירוע מכונן בהודו בכל קנה מידה, אבל לפני החתונה תקיים הכלה חתונה נוספת, עם לא אחר מאשר עץ בננה.

ראי. תתחתן בקרוב עם כד מלא בוץ

ההסבר לסיפור המשונה הזה טמון בעובדה שאישוואריה ראי מסווגת מבחינה אסטרולוגית כ"מנגליק", כלומר היא נולדה כשכוכב מארס נמצא באחד מחמישה בתים שהופכים אותה למסוכנת. באיזה אופן מסוכנת? נשים שהן "מנגליק" עלולות להמיט מוות מוקדם על בעליהן, ואף אם לא הן צפויות לחיי נישואין רוויי אומללות. לפיכך מתחתנות נשים כאלו עם עץ, על פי רוב עץ בננה או צפצפה, ואז מתאלמנות ממנו, כך שהקללה אינה עוברת לבעליהן ה"שניים". במקרה של אישוואריה ראי התקבלה הצעה לפיה תתחתן השחקנית היפהפיה עם כד חימר מלא בוץ, שמיד בתום נישואיהם יוטח אל הרצפה ויותיר אותה אלמנה. בקצה הדרך כבר יחכה של אבהישק באצ'אן, וחיי נישואין מאושרים עם אחת המשפחות העשירות והמפורסמות של הודו.

 

                                      

                                       ניתן להירשם לאתר כאן

9 Responses to “חתונות, נחשים, חלומות, עצי בננה וחיים קודמים”


  1. 1 יונתן 29/03/2007 ב- 23:57

    ובכלל, עוד לא הספקתי להגיד שנחמד פה בבלוג.

  2. 2 נטלי 30/03/2007 ב- 08:41

    מיה היקרהף
    סיפורייך שואבים אותי פנימה כל פעם מחדש! אני כל כך שמחה שמצאתי את האתר שלך! ואותך!
    נראה לי שגם אני "מנגליק" כמו אישוואריה ראי… אולי בגלל זה הספקתי להתחתן בגיל צעיר ואחרי שנה כבר להתגרש? אפשר לומר שהוא היה גבוה כמו עץ בננה… 🙂 אם כך אני מסודרת… שיבוא כבר החתן!

  3. 3 תומר 30/03/2007 ב- 10:18

    ושנית מזל טוב מאוד לזוג המלכותי – מה אני מדבר מלכותי, אלוהי! – לכבוד נישואיהם. בעזרת השם, יולידו הרבה בנים ובנות שלא יהיו מנגליקים.

    שלישית, העניין עם החלומות באמת מעניין. לפני כשנתיים ראיתי סרט מצויין של הבי.בי.סי על סאי באבא, בו הוא מואשם על ידי מספר אנשים בהתעללות מינית בילדים. (הנה לינק למאמר באנרג'י על זה: http://www.nrg.co.il/online/15/ART/982/280.html ). אותי הסרט שיכנע, אגב.

    הקיצר, מה שמעניין הוא שאחת הנשים שהתלוננה שסאי באבא ניצל מינית את בנה הצעיר התחילה את הסיפור כאשר תיארה איך שבאבא היה נגלה אליה בחלומות ואומר לה לבוא אליו להודו. כלומר היא הגיעה, עם משפחתה, לאשרם של באבא בעקבות חלומות בהם הוא התגלה אליה, ובעקבות זה חשפה את בנה הקטן להתעללות מינית מידי האווטר האלוהי (ומה נורא היה השוק בשבילה כאשר היא גילתה מה שמתרחש כאשר באבא לבד עם בנה הקטן, לכאורה כדי לברך אותו!).

    אז חלומות של התגלות, גם אם הם אמיתיים ומשקפים מציאות קונקרטית, אינם ערובה לסוף שמח.

    נקווה שחתונה עם כד חימר, והתאלמנות, הם כן.

  4. 4 מיה 01/04/2007 ב- 12:56

    יונתן, נטלי – תודה! בואו תמיד!
    ותומר – אחרי התודות על האיחולים.. איזה סרט מחריד! ובהחלט לא מפתיע.
    אבל בעניין החלומות – ודאי שאין בהם שום ערובה לסוף שמח. אפילו המסורת הקלאסית יותר מספרת על דיהות שהיו מתערבים בחלומותיהם של אנשים וזורעים בהם כאלו אימה ובהלה, עד שבמשך היום היו אותם האנשים מסתובבים אחוזי ביעותים ואילו בלילות היו חולמים על ביעותי הימים, וכך לא היה עוד הבדל עבורם בין חלום ומציאות, ובשניהם היו חייהם סיוט אחד מתמשך.
    והסידהות לא היו עושים זאת אך ורק לאנשים רעים!
    כלומר – כשאתה הולך לישון מוטב שתשים לב!

    חג שמח!

  5. 5 קשר משפחתי 08/04/2007 ב- 12:16

    שהתחתנת.
    את תהפכי עץ בננה למאושר מאוד.

  6. 6 לוליפופ 19/09/2007 ב- 14:38

    איזה שרמהה מה היא מתחתנת כם כל דבר??? חחחח סתםםם כפרעליה היא מזה יפפה כושממאק

  7. 7 חסוי 02/12/2007 ב- 19:20

    יווווו…….. אשוואריה ראי היא 100ממת אני מתה עליה יוו היא מקום ראשון זכרו

  8. 8 יוליושש 06/12/2007 ב- 11:03

    אני לא ראיתי בחיימשלי יופי יפה כזה את פשוט כוסית!!!

  9. 9 ד"ר זיו רייך 04/11/2008 ב- 10:51

    כל הכבוד


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s




מיה טבת דיין

חוקרת מחשבה ותרבות בהודו, מלמדת באוניברסיטת תל אביב, סופרת.

הזן את כתובת הדוא"ל שלך כדי להרשם לבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות בדוא"ל.

הספר שלי

2011, כנרת, זמורה-ביתן

קאסטות

גלגולי חיים


%d בלוגרים אהבו את זה: