חדשות מרעישות: האל הפך לאלה

לפני כחודשיים התגלה בתדהמה הדבר הבא: צלמו היפהפה של מהאווירה, מייסד הג'איניזם, שניצב על  הסכר הגדול שליד פוליאנקנדי בטמיל נדו, עבר הסבה והוא מעתה צלמה של האלה אדהלי אמאן.
הנה, מסתבר, כך הוא נראה לפני:

האל מהאווירה. באדיבות ההינדו

וכך אחרי: 

האלה אדהלי אמאן. מצאו את ההבדלים

 

א. מילה אחת הסטורית

הצלם, בן המאה השביעית, כולל את כל האטריבוטים הנחוצים למהאווירה:  שלוש מטריות תלויות מעל לראש האל, שני נושאי מניפות (צ'אורי) עומדים מצדיו ואריה ניצב לרגליו. לעומת עתיקות הצלם, השינוי בזהות האלוהית התרחש רק בעשרים השנים האחרונות. מי שגילה זאת, חוקר בשם גנדהיראג'אן, מיהר להתנצל ולהסביר כי אנשי הכפר קוטטור, האחראים כביכול לשינוי, כלל לא זיהו את הקדוש הג'איני. הם קישטו אותו בתכשיטים, הלבישו אותו בסארי, שתלו שלושה קלשונים (טרישולה, סמלה של האלה) מאחוריו והחלו לכנותו בשם אדהלי אמאן ולעבוד אותו בפוג'ות הינדיות.

ב. מה שמדגיש שוב את החשיבות העליונה שמייחסים ההודים לרעיון הזיהוי.

כדי שתהיה קיים אין די בקיומך הפיזי, או בקיום מחשבותיך, רגשותיך, שמך. יש צורך עז, הכרחי, בכך שיזהו אותך. האל עשוי לבוא ולבקר את מאמיניו על פני הארץ. לעתים הוא עושה זאת כדי לבחון אותם. לפעמים כדי לסייע להם לממש את דבקותם בו. וכשהוא מגיע הוא עוטה דמויות שונות. אך אם המאמין לא יזהה אותו בשלב זה או אחר של מפגשם,  ביקורו של האל יתפספס.

כאשר בן המלך והנסיכה נלה ודמיאנטי מתאהבים במהאבהרטה, גם האלים מתאהבים בנסיכה היפהפיה. באותו שלב בערב שבו עולה כל אחד ממחזריה של הנסיכה על הבמה ועליה לבחור מביניהם את מי שיהיה בעלה, עולים מולה חמישה גברים זהים, כולם בדמותו של נלה: ארבעה אלים מחופשים בדמותו החליטו לבחון אם תצליח דמיאנטי לזהות את אהובה. ללא זיהוי, עלולה הנסיכה לבחור בגבר הלא נכון, והאהבה לא תגיע למימוש.

ובסיפור שכבר הובא פה בעבר, על המלך בהוג'ה, לא הצליח המשורר קאלידאסה לזהות אותו, ובכך כמעט שביא למותו. חוסר זיהוי כמוהו כמוות.

ג. לפעמים האל לא מזהה את עצמו.

יש סיפור יפה במיוחד על האל אינדרה, שבמהלך שיחה עם החכם נאראדה שם לב כי דעתו של החכם מוסחת מהשיחה. האל הגיע כדי לשאול את החכם על החיים, על משמעותם, אבל החכם היה מרוכז מדי במשהו שזז על הרצפה. האל התחיל להתעצבן. על מה אתה מתסכל שם, הוא צעק, כשאני, מלך האלים מדבר איתך?

"אינדרות". ענה החכם.

אינדרות? תמה האל והסב את מבטו אל הרצפה. שם, בשורה ארוכה ואינסופית ממש, צעדו עשרות נמלים שחורות.

"אתה רואה את הנמלים הללו?" פנה החכם אל האל, "כל אחת מהן הייתה בגלגול קודם האל אינדרה. וכמוהן, גם אתה עשוי להיוולד בגלגול חיים נוסף כנמלה".

ד. גם לאלים יש גלגולים.

בהודו, כשאומרים שאלים חיים לנצח, מתכוונים לכך שהם חיים הרבה מאוד זמן. הרבה יותר זמן ממה שהדעת האנושית מסוגלת בכלל לתפוש.  נצח עבור הדעת האנושית. אבל גלגול חיים עבור האל.

גם האל נתון למעגל הלידות המכונה סמסרה. גם האל סופג את תוצאות מעשיו בהתאם לחוק הקרוי קרמה. גם לאלים יש קאסטות, ולפיכך יש אלים ברהמינים (כהנים), אלים קשאטריות (לןחמים), אלים משרתים, אלים בעלי מלאכה. ולכן לכל אל יש את הדרך שלו, הדהרמה. וכשהוא חורג ממנה עליו לגלגל איכשו את מעשיו, ולכן לפעמים הם מגיעים אלינו.

כשהאל אינדרה חרג מהדהרמה שלו כקשטריה והרג שד שגם היה ברהמין, היה עליו לגלגל את הקרמה השלילית שצבר. הוא חילק את נטל העול הקרמי הזה לשלושה, הנושאים אותו עד עצם היום הזה: האדמה, הסובלת מבקעים. העצים, המדממים שרף כשהם נחתכים. והאישה, המדממת מדי חודש את דם הווסת.

אינדרה העניק גם צ'ופר על הקרמה השלילית שנטלו ממנו: האדמה מתאחה, העץ שב ומצמיח ענפים חדשים, האישה היא הנקבה היחידה הנהנית בקיום יחסי מין.

ה.  מה קרה לקדוש מהאווירה, שפיסה ממנו, שניצבה על הסכר הגדול שליד פוליאנקנדי, הפכה את עצמה לאלוהות אחרת?

מגבר לאישה, מג'אינה להינדו, מאל לאלה?
ובכלל, מה גורם לאלוהות לבצע בתוך עצמה מטאמורפוזות, כך שמשהו בשלמות שלה נסדק? משהו בחוסר התזוזה שלה נרעד?

ההודים מעלים כל מיני ספקולציות כדי להסביר שינויים כאלו באלוהות, אבל על דבר אחד מסכימים כולם: בתזוזה של האל, ברעידה קלה, באיוושה שמקורה לא ידוע – כך בדיוק נברא (שוב ושוב) העולם.

2 Responses to “חדשות מרעישות: האל הפך לאלה”


  1. 1 OM 16/07/2007 ב- 15:59

    שבת אלינו,
    תענוג כרגיל לקרוא אותך

  2. 2 Omer 16/07/2007 ב- 18:15

    נושא מרתק מאוד שתמיד מעניין לקרוא עליו.
    הזכיר לי את אחד מסיפורי הבריאה על האדם הראשון. הדבר הראשון שעשה היה להגיד "אני" כלומר זיהה את עצמו, ומאז בכל פעם שקוראים בשמנו אנו מזהים את עצמנו ואומרים "אני"


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s




מיה טבת דיין

חוקרת מחשבה ותרבות בהודו, מלמדת באוניברסיטת תל אביב, סופרת.

הזן את כתובת הדוא"ל שלך כדי להרשם לבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות בדוא"ל.

הספר שלי

2011, כנרת, זמורה-ביתן

קאסטות

גלגולי חיים


%d בלוגרים אהבו את זה: